Rozhovor s předsedou RC Teamu Zábřeh

Předseda RC Teamu Zábřeh Martin PelikánZábřeh - RC automobilovým modelářům ze Zábřeha skončila letošní letní sezóna. O tom jak proběhla letošní sezóna a co se chystá na příští rok vám přínášíme v rozhovoru s předsedou RC Teamu Zábřeh Martinem Pelikánem.

V minulé sezóně jste připravili skvělou dráhu a odjeli na ní dva závody, z toho jeden bylo Mistrovství ČR. Mohli v letošní sezóně vidět lidé nějaký závod?

V letošní sezóně jsme žádný závod nepořádali. Důvodů bylo hned několik. Ten nejzávažnější byla kolize naší dráhy s projektem atletů, kteří chtěli na části naší plochy vybudovat rozcvičovací dráhu v rámci rekonstrukce atletické dráhy na tartanovou.

Neuškodila vám tato situace v rozvoji?

Určitě nám to hodně uškodilo. Pokud nemáte jistotu, že budete mít kde trénovat, kde se scházet, seřizovat modely apod. tak není ani důvod sdružovat lidi do klubu, není chuť do další činnosti. Jistým způsobem to ovlivnilo i ten fakt, že jsme se nezúčastnili žádných závodů. Neměli jsme ani co nabídnout novým zájemcům, kterých bylo letos opravdu hodně. Nejprve jsme na jaře tohoto roku přišli s kompromisním návrhem, který by mohl vyhovovat jak nám, tak atletům. Avšak ze strany atletů přijat nebyl. Proto náš výbor začátkem září vyzval Sportovní kluby Zábřeh, aby tuto situaci ve spolupráci s městem začal oficiálně řešit.

Jaká je situace okolo dráhy momentálně?

Nejprve jsem byl pozván na schůzi Sportovní komise, kde jsem její členy seznámi se situací, kterou již tak nějak znali. Seznámil jsem je s naším kompromisním řešením. Další možné řešení navrhnul p. starosta, ale o tom se bude teprve jednat s dalším subjektem.

Jaké kompromisním řešení? A jaké řešení navrhl pan starosta?

Náš kompromisní návrh spočívá ve zmenšení prostoru naší RC dráhy. Ustoupili bychom z místa, kde by měla být rozvičovací dráha. Zrušila by se offroadová dráha, zbývající plocha by se vyasfaltovala a my bychom na ní vybudovali dráhu pro silniční modely - onroady. Pro tyto modely by to stačilo a spokojenost by pak mohla být na obou stranách.
Pan starosta pak navrhl možnost vyasfaltování plochy v areálu IV. ZŠ (na sídlišti Severovýchod). Ovšem to je potřeba projednat s ředitelkou školy. Samozřejmě by se tam muselo vybudovat takové zázemí, jako máme na stadioně, abychom i na této dráze mohli pořádat závody.
Neoficiálně mám však informace, že rozcvičovací dráha se na místě, kde původně atleti chtěli nebude, nebude však s největší pravděpodobností ani offroadová dráha.

Na jednu stranu nebude pro vaše členy transformace na silniční modely problém, když máte auto do terénu?

Samozřejmě, že to nějakou komplikaci způsobí, ale jsme na to připraveni. Někteří členové již tyto modely mají, ti co je nevlastní nemají problém s tím, že si jej pořídí. Navíc je možnost "přezout" modely Shorts Course, ale i bugginy na silniční pneu, které se speciálně pro tyto modely vyrábí a mohou jezdit i s těmito modely. Postupně si pak podle svých možností pořídí klasický silniční model.
Prakticky jenom změníme priority. Nyní jsme jezdili obě kategorie, prioritní byly offroady, měli jsme kde s nimi trénovat zúčastňovali jsme se s nimi mistrovských závodů.. S onroady jsme jezdili bez tréninku jen regionální závody. Teď bychom to obrátili, trénovali bychom se silničními modely a na závody buggy bychom jezdili bez tréninku. Mistrovské závody bychom tak absolvovali s onroady.

Pokud budete mít asfaltový povrch, bude to mít pro vás nějaké výhody oproti původní hliněné dráze?

Určitě bude. Prodlouží se sezóna, na asfaltu se dá jezdit již od dubna až do konce října, kdežto na hlíně je to minimálně o 2 měsíce méně. Zvýší se i počet možných hodin ježdění. Např. po dešti se mnohdy dá na asfaltě jezdit za několik hodin, na hlíně musíme čekat i několik dní. Ocení to zvláště ti, co jsou přes týden mimo Zábřeh. Stávalo se, že kvůli pátečnímu dešti si tak o víkendu nezajezdili a pak zase na týden odjeli. Sníží se náklady na údržbu jak pro nás, tak pro správce stadionu, nebude potřeba tolik brigádnických hodin. Po zimě se pouze obnoví barevné značení dráhy a může se jezdit. Dalším výhodným aspektem je nižší spotřeba pneu. To vše by se také mělo projevit při výuce v RC kroužku.

Takže opět zavedete RC kroužek pro žáky?

Ano, jenom budeme mít jiný výukový model. Nebudeme začínat v září, ale vždy od března do listopadu. Žáci si tak teoretické znalosti hned vyzkouší v praxi. Když jsme dělali kroužek přes zimu, bylo hodně teorie a na praxi se muselo čekat do zprovoznění hliněné dráhy někdy v dubnu až v květnu. To někdy žáky odradilo. Využívat k tomu budeme klubové modely, které obujeme do silničních pneu.

Závěrem bych chtěl říci, že na našich stránkách připravíme seriál článků o nových kategoriích tak, aby si každý mohl s předstihem "najít" tu svoji kategorii. Mluvím jak o rekreačních jezdcích, tak i o těch, kteří budou chtít měřit své umění i s jinými jezdci z jiných měst a budou se účastnit různých závodů. Poprve bychom měli využít i naši časomíru, na kterou nám přispělo město Zábřeh.